Välkommen till Röda Korset i Gnesta-Trosa kretsen!

Vad gör Röda Korset lokalt i Gnesta och Trosa?

Vår huvudverksamhet är Secondhandbutiken i Gnesta och vi bedriver viss social verksamhet i Gnesta och Trosa.

När det gäller Secondhandbutiken bygger den på att vi får gåvor från kunder och att kunderna handlar. Vi har inga anställda och butiken drivs av volontärer på ideell basis. Röda Korset säljer gåvorna som omvandlas till pengar och överskottet skickas via Svenska Röda Korsets huvudorganisation direkt till Röda Korset som finns på plats i Ukraina, Syrien, Libanon, Afghanistan, Haiti m fl. Där upphandlar Röda Korset mat, medicin, kläder, tält mm lokalt och ser till att det når ut till behövande människor så fort som möjligt. I Ukraina hjälper vi människor på flykt att komma i säkerhet.

Vi på Röda Korset är mycket tacksamma för att ni stöder världens främsta katastroforganisation.

Det är vi tillsammans som gör att vi kan bedriva denna viktiga verksamhet som innebär att:

- generera inkomster som kan ge stöd till det egna sociala arbetet och till internationellt och nationellt Rödakorsarbete.

- genom Secondhandbutiken bidra till en hållbarare planet med mindre resursslöseri.

Gnesta -Trosa rödakorskrets har under 2021 skänkt 415 000 kr till Svenska Röda Korset och 39 000 kr till Världens barn-insamlingen.

Secondhandbutiken

Gåvoinlämning sker på onsdagar under försäljningstiden. Vi tar tacksamt emot husgeråd porslin, varma kläder.
Om ni har mycket saker/kläder att skänka är vi tacksamma om ni kontaktar oss i förväg 0158-10370
Vi vill uppmärksamma alla gåvogivare att gåvorna skall vara:
*Funktionella. *Rena *Hela.

Vår vice ordförande har under året introducerat något vi kallar för Veckans Auktion där kunderna får lämna bud på en utvald produkt.

Här kommer några exempel på vad som sålts: Gefle Porslin Tre Blommor 51 delar 950 kr, Mahjong  (kinesiskt brädspel) 700 kr, En Karl-Erik Höglund tavla 2500 kr, Beeth Zeeh tavla 1000 kr, Matberedare Electrolux N10 1500 kr, Vinylspelare 1000 kr, Lundby dockskåp 1050 kr.....

Röda Korset bidrar med livemusik av 2 styrelseledamöter som är aktiva musiker utanför Secondhandbutiken om vädret tillåter på onsdagar under försäljningstiden. Det uppskattas av många Gnestabor och ger glädje i Pandemitider.

Ett Stort Tack till alla våra kunder och gåvogivare!
Vi har under de senaste året trots coronapandemin nästan nått upp till normala försäljningssiffror.

VÄRLDENS BARN 2021

Grattis till Gnesta som blev bästa konmmunen i Sörmland igen, Världens Barninsamlingen 2021!

Vår vice ordförande fick utmärkelsen Årets Eldsjäl 2021, Världens Barn!

Social verksamhet

Vi startar vår sociala verksamhet i höst igen.

Röda Korset i Gnesta söker spontant frivilliga som kan hjälpa till med att packa varor på ICA i Gnesta som ska levereras till samhällets RISKGRUPPER. .Är du intresserad kontakta ordförande Elisabeth Gustavsson via mejl: egustavsson54@gmail.com eller telefon: 076-4158226.

Gnesta kupan fick Gnesta kommuns miljöpris 2019. Klicka på länkarna:

Detta är Röda Korset

Röda Korset är en världsomspännande organisation som arbetar med humanitärt hjälparbete. Vårt mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande, oavsett vem vem det drabbar och hur det än uppstår.

I Sverige - Röda Korset utgör ett komplement till samhällets övriga skyddsnät. Arbetet baseras på frivilliga insatser och människors vilja att ge av sin tid och sitt engagemang till vår verksamhet.

I världen - Det finns 186 nationella Rödakors- och rödahalvmåneföreningar i världen. Närmare 100 miljoner människor är medlemmar i rödakorsrörelsen. Det är människor som är beredda att frivilligt göra en insats för att rädda liv eller på annat sätt hjälpa utsatta medmänniskor.

Besök oss här

Mötesplats kupan: Västra storgatan 9,

646 31 Gnesta/ tel: 0158-103 70

Öppettider på Kupan är:

Onsdag 13:00-17:00

Lördag 11:00-14:00

Om ni har gåvor att skänka är vi mycket tacksamma om ni ringer 0158-10370 i förväg. Vi tar gärna emot prylar och kläder gärna i papperspåsar. Helt och rent vill vi att det ska vara.

Gåvoinlämningsdag

Onsdag 13:00-17:00

Om du har möbler att skänka kontakta gärna övriga Röda Korsets Secondhandbutiker som finns i Södermanland.