Man i rullstol

Centralamerika hårt drabbat av våld

De senaste åren har kriminaliteten eskalerat i Guatemala, El Salvador och Honduras. Regionen står i dag på randen till en humanitär katastrof.

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

En dag som vilken annan som helst. 17-årige Wagner och hans vän var och spelade fotboll när två män plötsligt kom fram.

- De sa att de ville ha våra pengar och telefoner – vi vägrade. Vi såg inga vapen så vi trodde inte att de hade några, säger Wagner.

Men när Wagner och vännen vände sig om för att gå drog männen sina vapen. Skotten avlossades och allt blev svart.

- Min kompis dog. Jag fördes till sjukhus, men doktorn sa att jag aldrig kommer kunna gå igen, berättar Wagner.

Fler mord än i väpnade konflikter

Konsekvenserna av det organiserade våldet i de tre länderna är omfattande. De senaste fem åren har våldet spridit sig likt en epidemi i den region som kallas för Centralamerikas "Norra Triangel". Med detta avser man landförbindelsen mellan Nord- och Sydamerika.

Här sker fler mord per capita än i merparten av världens väpnade konflikter. De kriminella gängen i området tros ha mer än 70 000 medlemmar, varav de flesta är pojkar och unga män. Tvångsrekrytering till gängen är vanligt, särskilt bland de yngre medlemmarna.

Det eskalerande våldet påverkar människor i hela regionen och tre miljoner, närmare en tiondel av befolkningen, behöver stöd som en konsekvens av våldet.

Flykten från Centralamerika är förenad med risker

För att komma ifrån den våldsamma miljön ser många människor ingen annan utväg än att lämna sina hem. Idag finns 700 000 internflyktingar i området och asylansökningarna till grannländerna har ökat markant på senare år. Men de flesta siktar på USA, där 3,4 miljoner människor från Centralamerika lever idag, varav mer än hälften är papperslösa flyktingar.

Att fly är förenat med fara för många. Risken är stor att utsättas för våld, utpressning och människohandel. Längs vägen finns också begränsad tillgång till mat, rent vatten och sjukvård, och behoven av humanitär hjälp är stora.

Svenska Röda Korset har därför varit med och startat upp ett nytt program i området, tillsammans med de lokala Röda Kors-föreningarna.

- I programmet arbetar vi både preventivt i lokalsamhällena och med akuthjälp till migranter längs flyktvägarna. För att kunna nå ut och göra skillnad i den här komplicerade miljön behöver vi arbeta på flera olika nivåer samtidigt, och det gör vi genom det här programmet, berättar Elisabet Gadman, ansvarig för Röda Korsets insatser i Norra Triangeln.

Framförallt fokuserar insatsen på unga människor.

Wagners familj: ”Fortsätt att berätta”

Wagner är en av dem som fått hjälp av Röda Korset, bland annat med mediciner, psykologiskt stöd och en rullstol. När vi träffar honom drömmer han om framtiden. Han vill tillbaka till sitt arbete som bagare för att kunna hjälpa sin familj.

Men dessvärre får den här berättelsen ett tragiskt slut. Ett tag efter vårt möte i Guatemala nås vi av det hemska beskedet att Wagner har dött i skadorna han fått.

Vi väljer att fortsätta berätta om vad som hänt Wagner, det har också hans familj bett oss att göra.

Pojken Wagner i rullstol vid fotbollsplan.
Wagner blev skjuten när han spelade fotboll nära sitt hem i Guatemala. En tid efter att vi träffat Wagner, som satt i rullstol på grund av sin skador, så fick vi besked om att han dött. Hans familj vill att vi ska fortsätta berätta om hans öde.
Nödhjälp delas ut i Venezuela

Latinamerika – så hjälper vi i kris

Vår hjälp i Latinamerika