Frivilligledare till Första hjälpen-grupp

Plats: Örebro

Beskrivning av verksamheten

Inom Röda Korset i Örebro finns flera intressanta möjligheter till volontärarbete - vill du bidra? Frivilligt engagemang utgör själva grunden för Röda Korsets arbete. Som frivilligledare i en Första hjälpen-grupp är att i första hand leda gruppen. Planera och genomföra regelbundna möten och övningar etc. och i andra hand själv utgöra en del av gruppen i form av första hjälpare, vilket betyder att som frivilligledare är inte behovet primärt att vara ute på olycksfallsberedskap.

Uppdragsbeskrivning

Du förväntas att:

· ansvara för rekrytering och introduktion av nya frivilliga

· planera och följa upp verksamhet inkl övningar och utbildningar

· ordna träffar samt planera och följa upp verksamheten tillsammans med styrelsen

· vara ansvarig för verksamheten gentemot styrelse och verksamhetschef samt rapportera löpande och årsvis

· sprida information om, utveckla och aktivt leda verksamheten tillsammans med andra frivilliga och deltagarna

· kontaktperson för interna och externa samarbeten, t.ex. POSOM (samarbete med kommun, räddningstjänst och andra aktörer i kommunen)

· sätta dig in i och värna om Svenska Röda Korsets arbetssätt och följa råd och anvisningar för verksamheten

· delta i träffar för frivilliga och verka för att stämningen i frivilliggruppen är öppen och tillåtande

· delta i en introduktion och webbkurser; du erbjuds även fortbildning för uppdraget

· utifrån ditt uppdrag ingå i Svenska Röda Korsets krisberedskap och vara beredd att öka ditt engagemang vid kris. Som frivilligledare för första hjälpen-gruppen kan du exempelvis ha rollen som insatsansvarig och ingå i lokal stab, eller insatsledare på plats när en kris inträffar. Röda korset erbjuder utbildningar och stöd för att den frivilliga ska vara trygg och insatt med sin uppgift

Är det här du?

Vi förutsätter att du delar Svenska Röda Korsets människosyn och humanitära värderingar. Röda Korsets grundprinciper är vägledande i allt frivilligarbete och inom ramen för uppdraget skriver du under ett tystnadslöfte och genomgår de obligatoriska utbildningarna/ introduktioner som krävs för uppdraget.

Inom Svenska Röda Korset ser vi mångfald som en stor tillgång i arbetet. Människor med olika bakgrund, etnicitet, könsidentitet, ålder och funktionsvariation breddar vår kompetens och förmåga att utföra vårt uppdrag.

För att kunna utföra uppdraget behöver du:

· ha praktisk erfarenhet av ledarskap och/eller samordning

· ha erfarenhet av frivilligt arbete

· ha förmåga att planera och genomföra olika typer av aktiviteter tillsammans med andra

· ha erfarenhet och kompetens att möta människor i kris eller svåra situationer

· intresse av krisberedskapsfrågor

· för det här uppdraget begär vi ett utdrag ur belastningsregistret

Därutöver ser vi gärna att du:

· har erfarenhet av arbete med psykosocial första hjälpen, krisstöd

· är minst 18 år

Det är också viktigt att du:

· är lugn, trygg, lyhörd och flexibel

· är empatisk och har en positiv livssyn

· är en bra förebild och inger förtroende

· kan ta ansvar, fatta beslut och delegera

· är flexibel och stresstålig

Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi finns på plats före, under och efter konflikter, naturkatastrofer och andra kriser. Vi ska förhindra och lindra mänskligt lidande var och när det förekommer, skydda liv och hälsa och säkerställa respekt för varje människas värde, särskilt under tider av väpnad konflikt och andra nödsituationer. Svenska Röda Korset är en av arton frivilliga försvarsorganisationer som ingår i det svenska totalförsvaret. Genom vår stödjande roll att samverka med myndigheter i händelse av krig, kriser och katastrofer har Röda Korset ett unikt mandat. Vi är ett stöd när samhällets resurser inte räcker till och behöver förstärkas. Vår vision är att ingen ska lämnas ensam i en katastrof.

Vi har sju grundprinciper:

Humanitet - Opartiskhet - Neutralitet - Självständighet - Frivillighet - Enhet – Universalitet

annsofi.pierre@redcross.se

Annsofi Pierre, Kretsassistent