Startsidesbild, genrebilder Röda Korset

Tillfälle! Besök julmarknaden på Furulunds seniorboende!

Nu på fredag den 1 december deltager vi  tillsammans med andra föreningar på julmarknaden på Furulunds seniorboende, Tingsvägen 1. Passa på att bekanta dig med vår verksamhet i Partille. Vi har ett fint lotteri med 20 värdefulla vinster från 1500 kr till 100 kr. Lottpris 10 kr. Välkommen!

Bäste Röda Korsare

Svenska Röda Korset är en svensk frivilligorganisation med omkring 1.100 lokalföreningar i hela landet. Svenska Röda Korset ingår i den internationella Röda Kors-rörelsen, som verkar i 190 länder och har 97 miljoner medlemmar. Tänk så många som stödjer Röda Korset! När det händer behövs vi!

Vid krig och terrorattacker och naturkatastrofer, som tycks vara ständigt återkommande, då är behovet av mat, friskt vatten och sjukvård mycket stort. Brist på friskt vatten och inget regn under långa perioder orsakar hungersnöd och kan krossa människors framtid. Många barn och vuxna lider här och nu. En akut hungerskris riskerar att leda till stora problem framöver för de drabbade.

Som vanligt agerar Röda Korset kraftfullt med hjälpinsatser.
Vi är också på plats hemma i Sverige och i Partille. Vi hjälper, bland mycket annat människor i ensamhet, stödjer flyktingar och är engagerade i många sociala aktiviteter till förmån för dem som har det svårt. Vi har regelbundna träffar och vi gör utflykter. Hör av dig och delta i vår verksamhet.

Vi hjälper bl.a. till med läxorna i skolan. Läxhjälpen är populär och mycket omtyckt, upp till 10 elever vid varje tillfälle.

Vi reser också, här en reseberättelse från rekreationsresa till Vårdnäs stiftsgård 7-13 2017.

Måndagen den 7 augusti:
Resan startade i Uddevalla och sedan via Kode, Kungälv, Bohus mot Göteborg. Därifrån fortsatte vi mot Vårdnäs. Vid Boråstorpets rastplats stannade vi för en fika. Vi kom fram till Vårdnäs vid 17-tiden. Efter urlastning och fördelning av rum fick vi en 2-rätters middag kl. 18.30 bestående av skaldjurkanapé och helstekt biff med rostad potatis. Det var dukat med vita dukar och såg riktigt festligt ut.

Tisdagen den 8 augusti:
Efter frukosten tog vi det lite lugnt fram till lunch. Efter lunch (örtmarinerat kalkonbröst med svampsås och rostad potatis) var det dags för en liten slottstur i trakten. En guide vid namn Krister Eklöf lotsade oss och berättade med inlevelse om framför allt Bjärka Säby och Ekenäs. Vid hemkomsten var kaffe och kaka framdukat. Till detta fick vi underhållning med dragspel (Mona Ivarsson) och sång. Till middag fick vi västerbottenspaj och röding och dillslungad potatis. Lite senare blev det prat och fiaspel.

Onsdagen den 9 augusti:
Även idag tog vi det lugnt fram till lunch då vi fick varmrökt lax med spenat och örtsås. Efter lunch åkte vi till Flygvapenmuseet i Malmslätt. Vid hemkomsten blev det kaffe och kaka. I väntan på middagen som bestod av helstekt fläskfile med sparris och potatis och svampsås var flera ute och promenerade eller ägnade sig åt andra aktiviteter.

Torsdagen den 10 augusti:
I dag gjorde vi dagsutfärden vilket betyder en lite längre bussresa och medhavd lunch. Turen gick bitvis utmed Göta Kanal förbi Borensberg och Motala fram till Vättern där Vadstena var målet. Ett besök i klosterkyrkan stod först på programmet och sedan förflyttade vi oss mot Vadstena slott där det finns en bra plats att sitta och intaga medhavd mat. Portionsförpackningarna innehöll pasta och kalkon med tillhörande rundstycke samt dricka och därtill kaffe och kaka. Vädret var verkligen på vår sida så rasten blev uppskattad i den fina omgivningen. Mätta och glada så fortsatte vi mot Rökstenen vid Röks kyrka där det blev ett besök och kioskägaren gladdes nog för nästan alla köpte glass där. Sedan bar det åter mot Vårdnäs där middagen, där det serverades marinerad kyckling med potatisgratäng, väntade. Kvällen avslutades som nästan alltid med fiaspel.

Fredagen den 11 augusti:
Idag blev det två bussturer. Efter frukost ställde de som ville kosan mot ett affärscentrum i Linköping, som heter Tornby. Där handlades det en del och tillbaka för att äta lunch då vi fick mozzarella färsbiff med basilika tomatsås, stekt potatis med rosmarin. Sedan var det dags att sätta sig i bussen för att komma närmare Göta Kanal vid Ljungsbro men först väntade ett stopp vid Cloettas fabriksförsäljning där många av deltagarna kom ut med fyllda kassar med godis. Sedan vidare mot Bergs slussar där kanalbåten Diana låg förtöjd i gästhamnen men tyvärr blev det ingen slussning av henne. Däremot lyckades vi få se en slussning av en mindre båt. Många köpte även här en glass och njöt i det fina vädret som fortfarande höll i sig. När alla var nöjda fortsatte vi mot Vårdnäs via en ny väg för lite omväxling men kom lite fel och Carl Evert gjorde en bejublad vändning på vägen. Åter hemma serverades vi fiskgryta med pumpa och till dessert kladdkaka, glass och melon. Sedan vidtog kvällsrutinerna.

Lördagen den 12 augusti:
I dag är det sista dagen innan hemfärd. Vi har planerat en liten tur på Kinda kanal eftersom Vårdnäs har en egen brygga där passar det bra att gå av. Men i år fick vi ett samtal dagen innan avresan från Göteborg att det är för lågt vattenstånd så de kan inte gå in till bryggan där utan vi får korta av turen med avstigning vid slussen i Brokind där bussen hämtade oss. Med hjälp av en snäll slussvakt så kunde vi ta oss upp från slussen. Åter på stiftsgården fick vi lunch som bestod av helstekt kotlett med pommes, sallad, kaffe och kaka. Nu skall bussen stå stilla 24 timmar så vi fick roa oss på annat sätt. Det blev att ta det lugnt , promenera, spela fia eller vad man ville. Innan middagen samlades vi för att gå en liten poängpromenad inomhus p g a dåligt väder. Därefter åt vi middag som bestod av grillat kött med tillbehör och efter det prisutdelning, kaffe med tårta och lite avslutning.

Söndagen den 13 augusti:
Idag bär det hemåt. Efter frukost så börjar packningen och samlingen av bagaget med noggrann uppdelning till avstigningsplatser. Vi fick sedan tidigare lunch eftersom vi skulle åka och då var det lite rester från grillen. Sedan började inlastningen i bussen. Strax därefter rullade vi nerför backen vid Vårdnäs för sista gången och började hemfärden som gick samma vägar som vi kommit dit fast baklänges. Utanför Borås stoppade vi för att få en kopp medhavd kaffe med tillhörande fralla och sedan vidare mot påstigningsplatserna för avstigning och till sista Uddevalla där resan tog ett tillfälligt slut på ett par månader.

För anteckningarna svarade Ella-Maj och Lisbeth - stort tack till er!

Vi gör mycket mer - kom med!
På våra träffar sköter vi det administrativa samt planerar och förbereder olika aktiviteter. Det är mycket du kan göra för att visa ditt stöd och påverka verksamhetens utformning. Många hjälpande händer behövs.

Mycket kan uträttas genom din medverkan.

Tack för att du ställer upp!

Övrigt se vidare under rubriken Vårt arbete. Det är mycket du kan göra för att visa ditt stöd och påverka verksamhetens utformning. Många hjälpande händer behövs.